Aivoterveys - 3 tapaa tukea sitä vuonna 2021 - Loistohoiva

Vuosi 2021 saisi olla hieman valoisampi kun vuosi 2020, oletko samaa mieltä? Kuluneen vuoden sosiaalisten kontaktien rajoittaminen ja tulevaisuuden epävarmuus ovat koetelleet mieltä, taloutta ja fyysistä kuntoa. Halusimme vuoden 2020 vuoksi ja vuoden 2021 kunniaksi koota vinkkejä tukemaan senioreiden yleistä hyvinvointia ja erityisesti aivoterveyttä liikunnan, mielekkään tekemisen ja terveellisen ruokavalion kautta. 

Jaathan nämä vinkit myös omille senioriystäville, vanhemmille ja/tai isovanhemmille – luodaan yhdessä parempia päiviä.

 

1. Lisää liikettä

Liike ja liikunta ovat aivoterveyden eli aivojen hyvinvoinnin kulmakiviä. Monet senioriasiakkaistamme ovat huomanneet fyysisen kunnon laskevan, kun ulkona ja harrastuksissa ei pääse liikkumaan niin kuin ennen. Sosiaaliset kontaktit ovat vähentyneet, joten kodista poistuminen ja arkiliikunta ovat vähentyneet huomattavasti. Voit koitaa lisätä liikuntaa kotona esimerkiksi 

  •  Nousemalla seisomaan säännöllisin väliajoin
  • Tekemällä pieniä liikkeitä aina kun muistat (paikallaan askeltamista, hartioiden pyörittämistä, istumasta-seisomaan liikettä, nilkkojen pyöritystä)
  •  Ottamalla jonkun tasapainoa edistävän liikkeen osaksi arkista rutiinia (esimerkiksi jumppahetki mainoskatkojen aikana tai liike hampaidenpesun yhteydessä)

Voit hyödyntää myös valmiita jumppaohjelmia; TV2 näyttäää arkiaamuisin klo 8:50 jumppahetken, joka uusitaan samana päivänä klo 15:50. Koko viikon treenit uusitaan lauantaisin puolenpäivän aikaan.

Katso kaikki Areenan jumppavideot täältä.

Jos liikkuminen yksin tuntuu vaikealta tai pelottavalta, voit soittaa esimerkiksi ystävälle tai sukulaiselle samalla kun liikut. Avustajan kanssa ulos lähteminen voi olla myös hyvä vaihtoehto turvallisuuden takaamiseksi. 

2. Aloita uusi harrastus

Oletko jumiutunut samojen harrastusten ja rutiinien äärelle? Ehkäpä ne ovat supistuneet entisestään koronarajoitusten myötä. Kannustamme aloittamaan uuden harrastuksen vuonna 2021. Mielekäs ja aivoja aktivoiva tekeminen edistää aivoterveyttä, hyvinvointia ja lisää elämänlaatua. Harrastus voi olla esimerkiksi 

  • Ristisanojen tekoa
  • Lukemista
  • Musiikin kuuntelua tai soittamista
  • Valokuva-albumin järjestelyä
  • Kiikareilla lintujen tarkkailua
  • Kirjoittamista

Jos tarvitset ideointiapua tai tukea harrastuksen aloitukseen tai ylläpitoon, voimme olla avuksi.

3. Ylläpidä aivoterveyttä tukevaa ruokavaliota

Muistisairauksia ehkäisevä ja etenemistä hidastava ruokavalio sisältää mm. runsaasti kalaa, marjoja, hedelmiä, kasviksia ja rasvoja. Varmista että ravinnonsaantisi on monipuolista ja yleisten suositusten mukaista. Voimme auttaa kauppalistan suunnittelussa ja ruoanvalmistuksessa tarvittaessa. Alla terveellisen ruokavalion ohjeet THL:n sivustolta:

  • Lisää kasviksia ruokavalioon – monipuolisesti ja värikkäästi jokaiselle aterialle ja välipalalle
  • Syö laadukkaita, kuitupitoisia hiilihydraatteja eli täysjyvävijaa ja kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Vältä puhdistettua viljaa ja sokeria.
  • Valitse pehmeää rasvaa: kasviöljyjä, kasviöljypohjaisia levitteitä ja kalaa kahdesta kolmeen kertaan viikossa. Rajoita kovaa rasvaa.
  • Huolehdi luustostasi D-vitamiinilla ja kalsiumilla. Syö kalaa, nestemäisiä maitotuotteita, juustoa ja vitaminoituja rasvoja.
  • Suosi vähäsuolaisia elintarvikkeita, mausteita ja yrttejä. Vältä suolaa ja voimakassuolaisia elintarvikkeita.
  • Vesi on paras janojuoma. Vältä sokeroituja juomia ja alkoholijuomia.
  • Pidä mieli ja keho virkeinä liikkumalla paljon.

 Lähde: THL

 

Uusimaa

010 850 9510

uusimaa@loistohoiva.fi

Tampere

010 850 9520

tampere@loistohoiva.fi

Löydät tarkemmat yhteystiedot täältä.

Seuraathan meitä jo Instagramissa?

 

vilhelmiina
Vilhelmiina Vesterinen Yhteisöpedagogi (amk) Uudenmaan seutu