Kuinka tukea toimintakykyä? - Loistohoiva

Tiedämme kaikki liikunnan ja liikkeen merkityksen toimintakykyyn, ja siihen että se korostuu ikääntyessä. Voi olla kuitenkin haastavaa ujuttaa liikkumista osaksi omaa arkea, jos siitä ei ole vielä muodostunut säännöllistä tapaa. Liikkeelle lähteminen voi olla haastavaa esimerkiksi siksi että huimaus tai kaatumisen vaara jännittää. Voi olla myös vaikeaa löytää sellainen tapa liikkua, joka itsestä tuntuu hyvältä ja sopii omiin elämäntapoihin. Keräsimme muutaman ehdotuksen, jotka voivat auttaa sinua eteenpäin. 

Kirjoitimme aikaisemmin artikkelin +65v liikunnasta, käy lukaisemassa sekin!

 

1. Opettele muutama hyvä liike

Jos lähdemme etsimään liikkeitä tai liikuntamuotoja, kohtaamme helposti informaatiotulvan ja saattaa olla vaikeaa löytää sopivat liikkeet jotka itsellä toimii. Lihasvoimaa ja toimintakykyä voi ylläpitää jo muutamilla hyvillä liikkeillä, joten keräsimme 3 perusliikettä jotka on hyvä opetella ja painaa mieleen. Kun olet opetellut nämä liikkeet ja ne tuntuvat hyvältä, niin voit helpommin toistaa niitä silloin kun sinulle parhaiten sopii. 

Videoilla esiintyvä henkilö on Uusimaan toimiston Martta Keskitalo, joka on koulutukseltaan fysioterapeutti. Meidän on mahdollista katsoa asiakkaidemme luona yksilöllisesti sopivia liikkeitä, joissa hoivatyöntekijämme voi asiakasta avustaa vuorojen aikana.

(saat videot isommaksi klikkaamassa oikeassa alakulmassa olevaa neliötä.

 

2. Istuta liike rutiineihisi

Liikunnan ja liikkeen toteuttaminen ei tarvitse olla vastenmielistä, ja sen voi yhdistää hyvin arkisiin asioihin. Haluamme kannustaa miettimään sitä mistä sinä erityisesti nautit? Jos esimerkiksi pidät musiikin kuuntelusta tai hetkeen heittäytymisestä, voisitko liikkua radion musiikin tahtiin samalla kun teet aamupalaa tai imuroit? Jos tanssista innostuu enemmän, voi tanssiliikkeitä harjoitella esimerkiksi YouTuben videoiden tahtiin. 

Jotkut tykkäävät tehdä tasapainoharjoitteita hampaita pestessä – voit kokeilla esimerkiksi pestä hampaat silmät kiinni, tai nostaa toisen jalan ilmaan. Saman voi toistaa esimerkiksi samalla kun odotat että kahvi tippuu tai puuro keittyy.

Ensimmäisen kohdan videon liikkeitä voi toistaa esimerkiksi aina kun istut sohvalle tai ruokapöydän ääreen. Jos jumppahetkiä on vaikea muistaa, voit kirjoittaa pienen muistutuksen itsellesi esimerkiksi muistilapulle sellaiseen paikkaan, missä näet sen usein.

 

3. Liiku yhdessä

Joskus yksin liikkuminen voi jännittää, etenkin jos edellisestä kerrasta on jo tovi tai ei oikein tiedä kuinka aloittaa. On hyvin yleistä, että ikääntyvä henkilö kaipaa ja tarvitsee tukea liikunnallisuuden ylläpidossa myös esimerkiksi huimauksen tai liikkumisen vaikeuden vuoksi. Voit koittaa pyytää naapuria lenkille mukaan tai soittaa ystävää apuun. Myös me voimme auttaa, sillä palvelumme kokonaisvaltainen tavoite on lisätä hyvinvointia, toimintakykyä ja turvallisuutta asiakkaidemme kotona.

Asiakkaillemme erinäiset ulkoilu- ja liikunta-avut ovat yleistyneet asiakkaiden ja omaisten toiveesta. Liikunta ja fyysinen harjoittelu yhdessä tutun hoivatyöntekijän kanssa tuo mielekästä vaihtelua arkeen, aktivoi ihanasti aivoja ja tuottaa mielihyvää. Lue lisää asiakkaan toimintakyvyn tukemisesta vuoroillamme.

 

Piditkö artikkelista?
5/5

 

 

Uusimaa

010 850 9510

uusimaa@loistohoiva.fi

 

Tampere

010 850 9520

tampere@loistohoiva.fi

Löydät tarkemmat yhteystiedot täältä.

Seuraathan meitä jo Instagramissa ja Facebookissa?

 

vilhelmiina
Vilhelmiina Vesterinen