Palvelun vastaanottaminen omaan kotiin voi huolettaa korona-aikana. Moni ikäihminen ja omainen haluaa vähintäänkin tietää, millä tavoin yritys tai muu palveluntuottaja huolehtii riskiryhmään kuuluvien asiakkaidensa turvallisuudesta tällaisena aikana. Tarpeettomia kontakteja muiden ihmisten kanssa tulisi välttää, mutta silti on tärkeää muistaa, että riittävä apu turvaa kotona asumisen ja mahdollistaa itsenäisen elämän suojatussa kotiympäristössä. Me Loistohoivassa tiedostamme vastuumme ja tärkeän roolimme asiakkaidemme terveydestä ja turvallisuudesta huolehtimisessa. Olemme koronapandemian alusta saakka Uudenmaan toimiston palvelupäällikkömme Martta Keskitalon johdolla tehneet tiivistä yhteistyötä ja konsultoineet Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Sosiaali- ja terveysministeriön sekä Työterveyslaitoksen asiantuntijoita ja saamiemme ohjeiden ja erilaisten säädösten pohjalta luoneet toimintaohjeet kaikkeen asiakastyöhön.
Koko Loistohoivan henkilökunta on sitoutunut noudattamaan asiakaskäynneillä erittäin tarkkaa käsi- ja yskimishygieniaa ja ylläpitämään turvaväliä asiakkaaseen aina, kun se on mahdollista. Turvavälin ylläpitäminen vaatii käyntien huolellista suunnittelua etukäteen sekä yllättäviin tilanteisiin varautumista. Jos turvaväliä ei ole mahdollista ylläpitää, esimerkiksi autettaessa asiakasta pukeutumisessa, peseytymisessä tai ruokailussa, on hoivatyöntekijällä aina käytössään kertakäyttöinen suu-nenäsuoja ja kertakäyttöiset suojakäsineet.
Hyvällä työvuorosuunnittelulla pyritään mahdollisimman vähäisiin kontakteihin ja vaihtuvuuteen asiakkaan ja hoivatyöntekijöiden välillä. Asiakas tietää aina etukäteen, kuka tutuista hoivatyöntekijöistä avuksi saapuu ja suurella osalla asiakkaistamme käy vain yksi asiakkaalle henkilökohtaisesti valittu työntekijä.
Hoivatyöntekijät saapuvat asiakaskäynneille vain täysin terveinä ja oireettomina. Mikäli työntekijällä ilmenisi vähäisiäkään hengitystieinfektion oireita, hän jää kotiin lepäämään ja oireiden mahdollisesti pahentuessa hakeutuisi nopeasti koronavirus-testiin. Työntekijän sairastuessa asiakkaalle järjestetään aina korvaava työntekijä, jotta palvelu voi jatkua laadukkaana ja keskeytyksettä.
Tärkeä tekijä asiakkaista huolehtimisessa on avoin kommunikaatio ja tiivis yhteistyö asiakkaan, omaisten, hoivatyöntekijän sekä toimistohenkilökunnan kesken. On tärkeää, että kaikki ovat ajan tasalla asiakkaan voinnista ja palvelun sujumisesta sekä valtakunnallisista linjauksista ja Loistohoivan omista toimintakäytännöistä. Seuraamme muuttuvia linjauksia ja ohjeita sekä pidämme itsemme jatkuvasti tilanteen tasalla. Mikäli esimerkiksi hygieniakäytäntöihin tulisi muutoksia, tiedotamme niistä asiakkaita, omaisia ja työntekijöitä ajantasaisesti.
Hoivapalvelun vastaanottaminen on aina suuri päätös ja päätöksen on tärkeääkin perustua hyvään harkintaan. Me Loistohoivassa teemme kaikkemme huolehtiaksemme asiakkaidemme terveydestä ja turvallisuudesta. Palvelemme vastuullisesti kaikkia sekä uusia että vanhoja asiakkaitamme. Kerromme mielellämme lisää ja vastaamme palvelua koskeviin kysymyksiin sekä puhelimitse että sähköpostilla. Järjestämme myös maksuttoman kartoituskäynnin, jonka aikana palvelun sisältöä voidaan suunnitella tarkemmin.
Elina Salonen
Tampereen Hoivayrittäjä